Tydzień temu poruszyłam temat komunikacji w zespole. Kontynuując go należy wziąć pod uwagę aspekt komunikacji jakim jest słuchanie. Słuchanie jest czasami tak skomplikowane, że po wyjściu z pomieszczenia, w którym przeprowadzaliśmy poważną rozmowę nie potrafimy odpowiedzieć na pytanie „o co mu chodziło. Czego on tak naprawdę chciał”.

Przyjrzyjmy się rozmowie klient – handlowiec.

Być może rozmowa przekoloryzowana, ale sam przyznasz mi rację, że często podczas rozmowy z klientami, czy nawet ze współpracownikami nie wiesz, czego oni potrzebują, o czym przed chwilą mówili. Skąd ten brak tak ważnych cech umiejętności. Z pośpiechu. Z braku chęci. Z braku wspólnego celu, wizji. Z braku szacunku do drugiej osoby. Z braku zaangażowania w rozmowę. Z braku czasu. Z braku świadomości. Z braku uznania i autorytetu. Tyle, ile osób, tyle braków może pojawić się w naszych głowach i sercu.

Często podczas rozmowy słyszymy drugą stronę, która zadaje nam pytanie „ty mnie słuchasz?” i wówczas, co jej odpowiadamy; jasne, że cię słucham. W końcu patrzę na ciebie, jestem blisko, a, że myślami jestem daleko od tego, co teraz do mnie mówisz to już inna sprawa. Tak więc słucham cię, ale mógłbyś powtórzyć, co powiedziałeś😊 Taka śmieszna dygresja, jakże prawdziwa. Niestety zdarza mi się złapać na czymś takim wielokrotnie. Dziękuję moim rozmówcom, kiedy sprowadzają mnie do pionu. Teraz trochę ja Ciebie sprowadzę kilkoma cennymi informacjami, jak pozyskać umiejętność słuchania i jak słyszeć podczas słuchania. Co oznacza tylko jedno. Być uważnym na uważność.

Umiejętność słuchania.

 Słuchanie jest ważną częścią zarówno życia w harmonii z innymi ludźmi, jak i rozumienia samego siebie. Jest to też jedna z umiejętności, która doskonali się, kiedy ćwiczymy uważność i świadomość. Dzięki niej stajemy się coraz bardziej świadomi. Dzięki słuchaniu zyskujemy większą mądrość i zrozumienie. Wymaga jednak od nas skupienia, koncentracji, pełnej uwagi, czyli uważności. Tylko wtedy możemy pochwalić się tym, co usłyszeliśmy i zrozumieliśmy.

Kiedy tak naprawdę słuchamy? Wtedy, kiedy tego naprawdę chcemy. Kiedy sytuacja wymaga od nas załatwienia tu i teraz ważnej sprawy. Wtedy zaczynamy słuchać pełniej i uważniej.

Kiedy dyskutujemy wdajemy się w konflikty, ale kiedy słuchamy zdobywamy mądrość.

Lista dobrych praktyk słuchania i słyszenia.

Żeby słuchać tak, by słyszeć i rozumieć drugą osobę zapewnij sobie dobre warunki, zarówno jeżeli chodzi o czas jak i miejsce, a także wszelkie rozpraszacze uwagi. Upewnij się, że druga strona czuje się komfortowo, nie naruszaj jej przestrzeni, zbliżając się za bardzo.

  1. Świadomość bycia tu i teraz. Skup się na chwili, w której jesteś, nie na przyszłości, która jeszcze nie nadeszła, czy też przeszłości, której już nie ma.
  2. Odczuwaj – tzn. doświadczaj czegoś za pomocą zmysłów, daj sobie szansę ma usłyszenie drugiej osoby.
  3. Szanuj rozmówcę. Akceptuj jego prawo do posiadania i wyrażania emocji. Nie oceniaj, nie radź, nie krytykuj.
  4. Staraj się być szczery i autentyczny. Każda sztuczność bądź gra, upiększanie zwykle jest bardzo szybko wyczuwalna i wychwytywana przez drugą stronę. Bądź sobą. Jeżeli masz nawyki, czy skłonności, które mogą być uciążliwe dla drugiej strony, uprzedź o tym zawczasu, by częściowo zniwelować ich działanie.
  5. Skup się nie drugiej osobie. Zamiast myśleć o tym, co chcesz powiedzieć po prostu słuchaj i usłysz.
  6. Zadawaj pytania.
  7. Okaż zainteresowanie. Pytaj otwartymi pytaniami, nie zawężając niepotrzebnie odpowiedzi.
  8. Aktywnie słuchaj. Reaguj, nawiązuj do wypowiedzi drugiej osoby, parafrazuj, upewnij się, że rozumiesz.
  9. Używaj milczenia. Milcz dwie, trzy sekundy po wypowiedzi drugiej osoby. Daj sobie szansę na usłyszenie, a drugiej osobie na dopowiedzenie. Milcz trochę dłużej. Daj jej pole do wyznania. Upewnij się czy na pewno słyszysz.
  10. Skup się na temacie. Jeżeli temat jest ważny, zastanów się czy został wyczerpany. Nie ma sensu zmieniać tematu za szybko. W dialogu bardzo przeszkadza przeskakiwanie z tematu na temat. Każdy z nas pamięta sytuację, w której był o krok od powiedzenia drugiej osobie czegoś ważnego, gdy w tym momencie okazywało się, że ta osoba nie słucha.
  11. Nie przerywaj. Podchodź do drugiej osoby cierpliwie. Daj sobie i drugiej stronie czas na reakcję.
  12. Utrzymuj kontakt wzrokowy. Patrz na rozmówcę, naturalnie i neutralnie. Unikaj uporczywego wpatrywania się. Pomoże Ci patrzenie na trójkąt, jaki tworzą oczy i nos. Patrzenie na całe ciało zarezerwowane jest dla najbliższych.
  13. Zajmij wygodną i otwartą postawę. Nie krzyżuj rąk i nóg. Staraj się nie wznosić niepotrzebnych barier pomiędzy Tobą a rozmówcą jak biurka, stoły, rzeczy trzymane w rękach, itp.
  14. Patrz z perspektywy drugiej strony. Postaw się w sytuacji swojego rozmówcy, wyłącz się na chwilę.

 

Podstawowe błędy podczas słuchania.

  •  Udawanie, że słuchamy, dzięki czemu stwarzamy wrażenia, że jesteśmy zainteresowani tym co się do nas mówi
  • Skupianie się na sobie, chcąc być lubianym przez rozmówcę
  • Skupianie się na negatywach, ponieważ to nam daje możliwość wychwycić słabości w drugiej osobie
  • Skupianie się na potrzebnej informacji czyli wyłapaniu jej z rozmowy, resztę ignorując,
  • Słuchanie jednym uchem, by móc samemu się wypowiedzieć, chęć bycia słuchanym,
  • Trzymanie się na dystans i nasłuchiwanie niebezpieczeństwa, z obawy o odrzucenie przez rozmówcę
  • Lustrowanie rozmówcy, w celu sprawdzenia jak reaguje na nasze opinie
  • Brak asertywności, nieumiejętność odmówienia drugiej osobie
  • Zakładanie z góry, że rozmówca nie ma zbyt wiele ciekawego do powiedzenia
  • Manipulacja, z względu na brak zainteresowania rozmówcą, jego opinią.

 

Przy budowaniu zespołów słuchanie i słyszenie jest kluczowym elementem, który prowadzi do tworzenia wspólnych celów i wizji, tudzież strategii. Uczy ustalania szczegółów. Kiedy wprowadzamy się w trans słuchania i słyszenia, dajemy sobie przestrzeń do poznawania siebie, swoich poglądów, uczuć. Wytwarzamy poczucie przynależności do bycia w jedności. Okazujemy wzajemny szacunek, o którym będziemy pisać już za tydzień. Okazywanie wzajemnego zainteresowania równa się z uczuciem bycia ważnym, potrzebnym, bycia częścią całości.

Życzę Wam kochani, abyście zawsze i przy każdej rozmowie czuli się ważni i potrzebni

Sylwia 😊